Mange danskere begyndte i 2022 at skele til prisen på energi, når vaske- og opvaskemaskinen skulle sættes i gang, eller elbilen skulle lades op. For når energipriserne kan svinge med flere hundrede procent på en enkelt dag, kan der være penge at spare ved at bruge energien, når den er billigst. Det samme gør sig gældende med energiforbruget i store erhvervsbygninger. Hvis man kan tilrettelægge fx opvarmningen efter, hvornår energien er billigst, kan der være rigtigt mange penge at spare.
Imidlertid forventer medarbejderne i en bygning en rimelig konstant temperatur, så opvarmningen kan ikke udskydes alt for lang tid, og da en bygning også løbende taber varme, kan man heller ikke varme den op for tidligt. Det er altså ikke helt så nemt som at udskyde tøjvasken et par timer.
Med frisættelsen af prognosedata fra DMI har installationsvirksomheden Mariendal i Nordjylland sat sig for at prøve af, om det i praksis kan lade sig gøre at tilrettelægge opvarmning, nedkøling og ventilation efter vejrudsigten, og om det kan blive en god forretning for kunderne. Projektet er i udviklingsfasen, hvor Mariendal afprøver det på egne bygninger. PwC har talt med salgschef Jesper Storm Simonsen, ansvarlig for bygningsautomatik Tommy Just Soelberg samt marketing- og salgskoordinator Claudia Maria Ferrarese om erfaringerne indtil nu.
En virksomhed, der brænder for at finde løsninger til forbrugerne
For at forstå ideen bag skal man kende virksomhedens baggrund. Mariendal har altid villet følge med udviklingen. Det ligger i deres værdier. De begyndte som et forsyningsselskab med et lille elværk med en vandmølle i den nordjyske by Elling. I dag er Mariendal en 100 år gammel installationsvirksomhed, der beskæftiger knap 300 medarbejdere inden for elinstallation og energioptimering, køl og varme, bygningsautomatik, industriautomatik, produktion af specialdesignede styretavler, sikringsopgaver, samt biogas og power2X i landbrugssektoren. Dét at tænke innovativt, følge med, tilpasse sig de behov, der er i samfundet, og tænke anderledes, har i alle årene været kendetegnet for Mariendal. Virksomheden brænder for at finde de løsninger, der passer til forbrugeren.
Mariendal bruger i forvejen data fra BBR og energipriser til at screene for energioptimeringer. Ansvarlig for bygningsautomatik Tommy Just Solberg fortæller, at da DMI frisatte deres data, gjorde det Mariendals arbejde mere interessant.
”Det var en ny verden, der åbnede sig, for så kunne vi få data direkte derfra, uden at kunden skulle betale et tredje firma for abonnement på vejrdata. Derved undgår kunden også at have mange leverandører inde over sin bygningsautomatik.”
”Lige nu prøver vi det af i vores nye bygning i Brønderslev. Den er kun et år gammel og vi gik først i gang i efteråret (red.: 2022), så vi har ikke data at sammenligne med. Det kunne være spændende at udvide vores kundeportefølje med kunder, som har flere års historiske data, og havde lyst til at være med. Så kunne vi teste deres energiforbrug med disse data og hurtigere finde ud af, om vi kan opnå besparelser,” supplerer salgschef Jesper Storm Simonsen.