Der er mange ting, der skal til for, at en virksomhed er sund, velfungerende og har en god økonomi. En af de vigtigste er, at der er styr på faktureringen, og at der bliver opkrævet betaling for de ydelser eller de varer, som virksomhedens kunder har modtaget.
Når du som virksomhedsejer ønsker at modtage betaling fra en kunde, skal der sendes en faktura. Vi skal her se nærmere på, hvad en faktura altid skal indeholde, så du ved, hvad du skal være opmærksom på, når du sender fakturaer fra din virksomhed til dine kunder.
En faktura er et andet ord for en regning, som anvendes af alle virksomheder i forbindelse med et salg. Det gælder uanset, om du har en enkeltmandsvirksomhed, et anpartsselskab eller en helt tredje virksomhedstype.
Fakturaen er af stor vigtighed, da den anvendes som dokument i regnskabet hos både din virksomhed og kundens - blandt andet også for at bogføringsloven overholdes. Den fungerer også som et garantibevis og købsbevis for handlen.
Når det kommer til layout og opbygning af din faktura, er der ikke nogle bestemte retningslinjer, du skal følge. Det kan dog være en god ide at have en professionel og struktureret opbygning, så din faktura sender et godt signal til modtageren.
Der er til gengæld nogle klare lovmæssige retningslinjer for, hvad din faktura skal indeholde. I enhver faktura skal følgende altid indgå:
Hvis det er relevant, kan du også at vælge at skrive betingelser på, der er knyttet til salget. Det kan eksempelvis være bestemte betalingsbetingelser, fragt- og leveringsbetingelser eller garantibestemmelser.
I bør være særligt opmærksomme, hvis jeres virksomhed handler med punktafgiftspligtige varer, da der gælder særlige fakturakrav.
Når du har udfyldt din faktura korrekt, er der forskellige måder, du kan vælge at sende den på. Det kan enten foregå ved, at du sender den per brev eller via e-mail i PDF-format. Du kan også vælge, at din virksomheds fakturaer skal sendes elektronisk gennem et regnskabssystem.
Måden, hvorpå du foretager fakturering, er ikke afgørende. Det vigtigste er, at indholdet er korrekt, og at både du og kunden har en udgave af fakturaen.
Der er visse ting, du skal være opmærksom på, når det kommer til fakturering i din virksomhed. Det er naturligvis vigtigt, at fakturaen er udstedt til den korrekte virksomhed, og at der indgår alle de nødvendige informationer deri.
Derudover kan du med fordel være opmærksom på følgende, inden du fakturerer:
Det gælder uanset størrelsen på din virksomhed, og vi dækker hele Danmark. Få hjælp til alt fra bogføring og regnskab til ESG-rapportering og digitalisering af din virksomhed.
Hver dag løser vi opgaver sammen med +20.000 små og mellemstore virksomheder. Kontakt os i dag og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig og din forretning.
Vi er din lokale revisor og rådgiver i hele Danmark. Find din lokale kontaktperson ved at vælge den by, der er tættest på dig.
Søren Berg Jørgensen
Brian Rønne Nielsen
Flemming Eghoff
Lars Vagner Hansen